søndag 2. juni 2013

Oppgave 3: Bildetolkning

«Syndefallet og utdrivelse av paradis" av Michelangelo, 1510»

Dette bildet er hentet fra Kristendommen, og skal være et maleri som symboliserer Adam og Eva som blir forvist fra paradishagen. Bildet ble laget av Michelangelo i 1510, og skal gi en metaforisk form til kristne om hva synd og arvesynd er. Mange kristne bruker bildet i dag til sitt opprinnelige formål, selv om mange begrunner bildet med at det bare er en metaforisk fremstilling og ikke selve sannheten. Vi finner bakgrunnen for maleriet i 1. Mosebok 3,1-10.

Blikkfanget ved maleriet er det store treet midt på som for mange kristne er symbolsk for Gud, fordi han er skaperen og herskeren, og treet blir ofte omtalt som kunnskapens tre. Man legger også merke til noe slangelignende som smyger seg oppover treet, og en person som sitter i toppen av treet. Det er også en person som flyver i toppen av treet, med hodet og kroppen vendt mot høyre. Videre ser vi to nakne personer på hver side av treet. På venstresiden ser vi disse to personer som virker interessert og nysgjerrig på det personen i treet driver med. På høyresiden derimot ser vi to personer som går med skam, bort fra personen i den røde drakten. Det er klare ansiktsuttrykk på personen, og vi legger også merke til den markante hånden til den nakne mannen på høyresiden.

Vi vet fra allmennkunnskap om Kristendommen at det er Adam og Eva som bor i paradishagen, og med tanke på maleriets navn er det lett å forstå at bildet skal forestille Adam og Eva. Dette kan vi også konkludere med siden de to nakne personene på bildet er en mann og en kvinne. Dette ser vi på kjønnsorganene og brystpartiet til personene.

Av 1. Mosebok vers 3 sies det at Gud sier til Adam og Eva at de kan spise av alt i hele paradishagen, utenom frukten av treet som står midt i paradishagen. Slangen lurer Eva til å tro at Gud nekter dem å spise av treet, fordi de blir mer belærte og kan leve side om side med Gud. Eva spiser dermed av treet, sammen med Adam, og de ble da forvist av paradishagen. Bildet skal vise til denne handlingen, og man kan dermed si at bildet symboliserer arvesynd til mennesker. Arvesynd er en synd som er knyttet til det å være menneske. Dette gjelder alle, og skal også vise til at alle har behov for Gud, og frelse.  

Vi legger også merke til at fargene som blir bruke på hele maleriet er duse, og litt triste farger. Dette kan ha en sammenheng med fortellingen maleriet forteller. For historien om Adam og Eva som blir forvist fra paradishagen er ingen vakker historie. Selv om fargene er generelt duse, legger vi merke til at den flyvende personen, som antas å være slangen, har en rød farget drakt på seg. Fargene i området rundt slangen i rød drakt er også lysere enn fargene på resten av bildet. Dette kan være med på å fremme den røde drakten, for å skape mer blikkfang. I tillegg ser vi at Adam, på venstresiden av kunnskapens tre, holder fast i treet. Det er vanskelig å si om han ikke vil være med, eller om han vil fort opp i treet til personen som sitter i treet. Dette kan også antas å være slangen, bare før Adam og Eva spiser av treet. Her er slangen mye mer nøytral enn på høyresiden, kanskje fordi han ikke hadde så stor rolle før Eva og Adam spiste av treet. Vi ser også at slangen på venstresiden prøver å dra med seg Eva opp. Dette støtter tanken om at personen i treet er slangen som overtaler Eva til å spise frukten.

I forhold til holdningen på de to sidene av kunnskapens tre, legger vi merke til store kontraster. Både i farger og gemytt til Adam og Eva. Man kan tolke det som at venstresiden er før Adam og Eva har spist frukten av treet i midten av paradishagen, mens høyresiden symboliserer etter at de har spist av frukten og forrådt Guds ord. Dermed forteller maleriet hele 1. Mosebok vers 3, 1-10.


I forhold til hvordan kunst og malerier har ulike betydninger for religioner kan vi tenke på korset innenfor Kristendommen og symbolet av en halvmåne. Korset har stor betydningen for Kristendommen, fordi Jesus Kristus døde på korset. Korset har ingen, om ikke liten, betydning for andre religioner. For Islam er halvmånen et symbol på Islamsk tro, mens halvmånen også blir brukt i Kristendommen og Hinduismen, bare med en annen betydning. Og slik er det med mange symboler. Flere religioner bruker ofte samme symboler bare med forskjellige bakgrunner og forskjellig bruk av symbolet.

Kunst blir brukt likt i de fleste religionene. Alle religioner fremstiller malerier av gudene sine, og religiøse handlinger. Den eneste religionen som ikke fremstiller guden sin der Islam med Muhammed. Dette fordi det ikke er tillatt å fremstille profeten Muhammed. Men hovedprinsippet er at man ber til en gud, og dette gjør man gjennom symbol på den eksakte guden. Dette kan være avbildninger, krusifikser, symboler osv. Det er mange varianter.

Som jeg nevnte tidligere bruker kristne ofte korset. I tillegg består menigheten i Kristendommen, av en alterring og et kors inni alterringen. Det er også avbildninger av Jesus på vegger og ved alterringen. Her er det Gud, Jesus og Den Hellige Ånd som møter én i menigheten. Det er også avbildninger av Jesus på vinduene. Slik er det ikke i andre religioner. Dermed blir den generelle bruken av kunst og malerier i hver religion veldig forskjellige brukt og fremstilt.


Eksempel på dette er templene til Hinduismen kontra den kristne kirke. Hindutempel kan være en adskilt del av et hus eller et hjørne av et rom, samt et eget tempel. I kristendommen er det bare menigheten som er godkjent som Guds hus. I tillegg er hinduismen åpen for flere guder, og hvert tempel er tilegnet en Gud. Her blir statuer og bilder av den guddommen tempelet er viet til, fremstilt. Et annet faktum er at hinduer tar av seg på beina når de går inn i tempelet, slik er det ikke i Kristendommen. Det begge har felles er at det er symboler og malerier, med forskjellige betydninger, og at man bruker sang og bønn for å få kontakt med guden man ber til. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar