«Syndefallet og utdrivelse av paradis" av Michelangelo, 1510»
Dette bildet er hentet fra
Kristendommen, og skal være et maleri som symboliserer Adam og Eva som blir
forvist fra paradishagen. Bildet ble laget av Michelangelo i 1510, og skal gi
en metaforisk form til kristne om hva synd og arvesynd er. Mange kristne bruker
bildet i dag til sitt opprinnelige formål, selv om mange begrunner bildet med
at det bare er en metaforisk fremstilling og ikke selve sannheten. Vi finner bakgrunnen
for maleriet i 1. Mosebok 3,1-10.
Blikkfanget ved maleriet er det store
treet midt på som for mange kristne er symbolsk for Gud, fordi han er skaperen
og herskeren, og treet blir ofte omtalt som kunnskapens tre. Man legger også
merke til noe slangelignende som smyger seg oppover treet, og en person som
sitter i toppen av treet. Det er også en person som flyver i toppen av treet,
med hodet og kroppen vendt mot høyre. Videre ser vi to nakne personer på hver
side av treet. På venstresiden ser vi disse to personer som virker interessert
og nysgjerrig på det personen i treet driver med. På høyresiden derimot ser vi
to personer som går med skam, bort fra personen i den røde drakten. Det er
klare ansiktsuttrykk på personen, og vi legger også merke til den markante
hånden til den nakne mannen på høyresiden.
Vi vet fra allmennkunnskap om
Kristendommen at det er Adam og Eva som bor i paradishagen, og med tanke på
maleriets navn er det lett å forstå at bildet skal forestille Adam og Eva.
Dette kan vi også konkludere med siden de to nakne personene på bildet er en
mann og en kvinne. Dette ser vi på kjønnsorganene og brystpartiet til
personene.
Av 1. Mosebok vers 3 sies det at Gud
sier til Adam og Eva at de kan spise av alt i hele paradishagen, utenom frukten
av treet som står midt i paradishagen. Slangen lurer Eva til å tro at Gud nekter
dem å spise av treet, fordi de blir mer belærte og kan leve side om side med Gud.
Eva spiser dermed av treet, sammen med Adam, og de ble da forvist av
paradishagen. Bildet skal vise til denne handlingen, og man kan dermed si at
bildet symboliserer arvesynd til mennesker. Arvesynd er en synd som er knyttet
til det å være menneske. Dette gjelder alle, og skal også vise til at alle har
behov for Gud, og frelse.
Vi legger også merke til at fargene som
blir bruke på hele maleriet er duse, og litt triste farger. Dette kan ha en
sammenheng med fortellingen maleriet forteller. For historien om Adam og Eva
som blir forvist fra paradishagen er ingen vakker historie. Selv om fargene er
generelt duse, legger vi merke til at den flyvende personen, som antas å være
slangen, har en rød farget drakt på seg. Fargene i området rundt slangen i rød
drakt er også lysere enn fargene på resten av bildet. Dette kan være med på å
fremme den røde drakten, for å skape mer blikkfang. I tillegg ser vi at Adam, på
venstresiden av kunnskapens tre, holder fast i treet. Det er vanskelig å si om
han ikke vil være med, eller om han vil fort opp i treet til personen som
sitter i treet. Dette kan også antas å være slangen, bare før Adam og Eva
spiser av treet. Her er slangen mye mer nøytral enn på høyresiden, kanskje
fordi han ikke hadde så stor rolle før Eva og Adam spiste av treet. Vi ser også
at slangen på venstresiden prøver å dra med seg Eva opp. Dette støtter tanken
om at personen i treet er slangen som overtaler Eva til å spise frukten.
I forhold til holdningen på de to
sidene av kunnskapens tre, legger vi merke til store kontraster. Både i farger
og gemytt til Adam og Eva. Man kan tolke det som at venstresiden er før Adam og
Eva har spist frukten av treet i midten av paradishagen, mens høyresiden
symboliserer etter at de har spist av frukten og forrådt Guds ord. Dermed
forteller maleriet hele 1. Mosebok vers 3, 1-10.
I forhold til hvordan kunst og malerier
har ulike betydninger for religioner kan vi tenke på korset innenfor
Kristendommen og symbolet av en halvmåne. Korset har stor betydningen for
Kristendommen, fordi Jesus Kristus døde på korset. Korset har ingen, om ikke
liten, betydning for andre religioner. For Islam er halvmånen et symbol på
Islamsk tro, mens halvmånen også blir brukt i Kristendommen og Hinduismen, bare
med en annen betydning. Og slik er det med mange symboler. Flere religioner
bruker ofte samme symboler bare med forskjellige bakgrunner og forskjellig bruk
av symbolet.
Kunst blir brukt likt i de fleste religionene.
Alle religioner fremstiller malerier av gudene sine, og religiøse handlinger.
Den eneste religionen som ikke fremstiller guden sin der Islam med Muhammed.
Dette fordi det ikke er tillatt å fremstille profeten Muhammed. Men
hovedprinsippet er at man ber til en gud, og dette gjør man gjennom symbol på
den eksakte guden. Dette kan være avbildninger, krusifikser, symboler osv. Det
er mange varianter.
Som jeg nevnte tidligere bruker kristne
ofte korset. I tillegg består menigheten i Kristendommen, av en alterring og et
kors inni alterringen. Det er også avbildninger av Jesus på vegger og ved
alterringen. Her er det Gud, Jesus og Den Hellige Ånd som møter én i
menigheten. Det er også avbildninger av Jesus på vinduene. Slik er det ikke i
andre religioner. Dermed blir den generelle bruken av kunst og malerier i hver
religion veldig forskjellige brukt og fremstilt.
Eksempel på dette er templene til
Hinduismen kontra den kristne kirke. Hindutempel kan være en adskilt del av et
hus eller et hjørne av et rom, samt et eget tempel. I kristendommen er det bare
menigheten som er godkjent som Guds hus. I tillegg er hinduismen åpen for flere
guder, og hvert tempel er tilegnet en Gud. Her blir statuer og bilder av den
guddommen tempelet er viet til, fremstilt. Et annet faktum er at hinduer tar av
seg på beina når de går inn i tempelet, slik er det ikke i Kristendommen. Det
begge har felles er at det er symboler og malerier, med forskjellige
betydninger, og at man bruker sang og bønn for å få kontakt med guden man ber
til.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar